Jorma Ollila kertoi eilen Ajankohtaisessa kakkosessa, etä Luomu-Suomi on yksi brandityöryhmän torstaina esitettävän ehdotuksen kärkiä. Ehdotus tullee aiheuttamaan melkoista keskustelua. Toivottavasti media tarttuu asiaan niin, ettei kaikki keskustelu tapahdu kulisseissa ja myös poliitikot ja keskeiset toimijat pääsevät ottamaan siihen kantaa.
Ollilan haastattelussa jäi liian vähälle huomiolle nimenomaan brandinäkökulma asiaan. Ryhmä lienee katsellut Suomea ulkopuolelta ja todennut - aivan oikein - että luomu sopisi loistavasti osaksi Suomen brandiä ja mielikuvia (suomalaisille itselleen se menee kyllä aika huonosti jakeluun) ja on ulkomailta katsottuna suorastaan oletusarvo. Ja toisaalta he maailmaa nähneenä tietävät, että luomu on valtava trendi, joka tulee vain kasvamaan. Luomu on osa LOHAS megatrendiä, jossa kuluttajat kokevat voivansa tehdä vastuullisia valintoja maailmassa, jossa oma terveys, ympäristön tasapaino ja etiikka tuntuvat olevan jatkuvasti uhattuna. Niin kauan kuin näitä ongelmia ei pystytä ratkaisemaan - mikä ikävä kyllä ei ole näköpiirissä - tulee LOHAS trendi kasvamaan. Eräiden arvioiden mukaan Suomessakin lähes 30% kuluttajista on Lohas-kuluttajia.
Ollilan työryhmän ehdotus on järkevä siis nimenomaan brandi- ja mielikuvakehittämisen näkökulmasta. Asiahan ei liity vain elintarvikkeisiin vaan Suomi-brandin luomiseen, mikä tukisi kaikkea muutakin elinkeinotoimintaa Suomessa - ei vähiten mm matkailua. Mutta brandin takana täytyy olla todellisuutta. Suomalaisen luomun nykyinen tila ei lähellekään riitä lunastamaan tuollaista brandilupausta - olemmehan Länsi-Euroopan hännänhuippuna luomumarkkinoiden kehittyneisyydessä ja pinta-alakehityksessäkin olemme jääneet huippukastista. Matka kärkeen on siis pitkä. Mielikuviin ei myöskään sovi muutenkin huono sijoittuminen ympäristöasioita koskevissa maavertailuissa.
Toisaalta luomu voisi oikeasti olla elintarviketuotannossa se paradigmamuutos, jolla elintarvikeketjun aiheuttamia valtavia ympäristö- ja eettisiä ongelmia voidaan alkaa ratkaista. Tarvitaan "vain" todellista panostusta tutkimiseen ja kehittämiseen.
Ollila mainitsi työryhmän tavoitteeksi, että 50% Suomen elintarviketuotannosta (maataloudesta?/ kulutuksesta?) olisi luomua vuonna 2030. Tavoite olisi kansainvälisestikin erittäin kunnianhimoinen - muissa Pohjoismaissa tavoitteet taitavat olla 20% luokkaa. On itsestään selvää, että tavoite on täysin realistinen ja toteutettavissa - jos ei huomioida, että kaikkien keskeisten toimijoiden (lue ihmisten) koko elintarvikeketjussa tulisi sitoutua siihen. Ehkä luovutamme luomubrandin mieluummin mm pohjoismaisille naapureillemme ja tuomme tarvitsemamme luomuruoan sieltä. Sikäläisillä luomuohjelmilla on takanaan todellista näyttöä onnistumisesta.
Brandityöryhmän raportti jukistetaan torstaina. Odotamme jännityksellä sen tarkempaa sisältöä ja siitä seuraavaa keskustelua.
Jälkikommentti:
Niille, joille asia ei ole muutenkin selvää: tuo luomun luovuttaminen muille oli sarkasmia, enkä tietenkään ole sitä mieltä. Totta kai Suomi luomuun ja uskon, että ajatukselle kyllä löytyy kannatusta yllättävistäkin suunnista. Tämä brandiryhmän ulostulo on suomalaiselle luomulle poikkeuksellinen mahdollisuuksien ikkuna, joka tulee yrittää kaikin tavoin hyödyntää. Nyt koko elintarvikeketjun tulee järjestäytyä tuon vision taakse ja ryhtyä toteuttamaan sitä!
Teksti on kirjoitettu Maa- ja metsätalousministeriön myöntämällä rahoituksella.
3 kommenttia:
Erkille terveisiä:
http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/52815-luomu-suomi
t.ilmari
terve, terve. olenkin blogiasi lueskellut. sinähän se Luomu-Suomi ajatuksen alkuperäinen esittäjä oletkin. katsotaan saako se tällä kertaa enemmän ymmärrystä osakseen kuin 80-luvulla.
Yllättävä ja odotettu veto. Se 50% oli se yllätys. Todella kiinnostavaa nähdä mitä Suomi-Brändi-työryhmä huomenna esittää. Seurailen keskustelua myös täältä.
Lähetä kommentti