Ensimmäistä kertaa Suomen osasto toteutettiin yhdessä Ruotsin kanssa siten että messuosaston suunnittelusta ja rakentamisesta vastasi Spokesman Suomen päässä. Molemmilla oli n 150 m2 osasto vierekkäisinä blokkeina ja samansukuisella designilla. Yhteisenä bannerina oli "Organic North". Ruotsalaiset olivat "Food from Sweden" kyltin alla, suomalaiset "Organic Food Finland" kyltin.
Suomalaisia yrityksiä oli osastolla 11: Luomuvientirenkaan puolelta E.Boström, Finnamyl, Greenfinn's, Helsingin Mylly, Kiantama, Maustaja ja Virgino. Näiden lisäksi Bioferme, Pohjolan Luomu, Senson ja ViiniVerla. Osaston suunnittelu perustui ajatukseen mahdollisimman suuresta avoimuudesta - ei siis mitään yrityskohtaisia looseja, eikä roll-up viidakkoa. Visuaalinen puoli oli nostettu osaston päälle. Osasto toimi erittäin hyvin.
Suomalaisia yrityksiä oli osastolla 11: Luomuvientirenkaan puolelta E.Boström, Finnamyl, Greenfinn's, Helsingin Mylly, Kiantama, Maustaja ja Virgino. Näiden lisäksi Bioferme, Pohjolan Luomu, Senson ja ViiniVerla. Osaston suunnittelu perustui ajatukseen mahdollisimman suuresta avoimuudesta - ei siis mitään yrityskohtaisia looseja, eikä roll-up viidakkoa. Visuaalinen puoli oli nostettu osaston päälle. Osasto toimi erittäin hyvin.
Myös ensimmäistä kertaa koskaan Suomen Maa- ja metsätalousministeri vieraili BioFachissa ja "avasi" virallisesti Suomen osaston.
Vierailulla on merkitystä sekä Suomen luomualan uskottavuuden kohottajana maailmalla -meillä on yhteiskunnan tuki takanamme - että silmien avaajana ministerille: luomu on maailmalla huomattavasti suurempi asia kuin pelkästään Suomessa katsottuna voisi ajatella. Lisäksi ministerin kaksipäiväinen vierailu antoi mahdollisuuden keskusteluihin alan kehittämisestä, millä voi jatkossa olla suurikin merkitys.
Vierailulla on merkitystä sekä Suomen luomualan uskottavuuden kohottajana maailmalla -meillä on yhteiskunnan tuki takanamme - että silmien avaajana ministerille: luomu on maailmalla huomattavasti suurempi asia kuin pelkästään Suomessa katsottuna voisi ajatella. Lisäksi ministerin kaksipäiväinen vierailu antoi mahdollisuuden keskusteluihin alan kehittämisestä, millä voi jatkossa olla suurikin merkitys.
Jälkimmäisessä kuvassa esittelen Ministerille Greenfinn'sin tyrnimehua.
Suomen luomutarjonta maailmalle on edelleen varsin raaka-ainevoittoista ja vähittäispakattujen tuotteiden valikoima on suhteellisen suppea. Raaka-ainevientiä ei toki kannata väheksyä, sillä se on mahdollistanut omalta osaltaan nykyisten luomualojen säilymisen luomussa. Kuitenkin Luomustrategiaryhmän asettaman tavoitteen - 10% Suomen elintarvikeviennistä luomua v 2010 - saavuttaminen edellyttää jalostusasteen nostamista. Tällä kertaa jalosteita olikin tarjolla Suomen osastolla aikaisempaa enemmän.
Onnistuneet messut vaativat paljon valmistelua ja v 2010 BioFach valmisteluja ollaankin jo aloittelemassa. Toisaalta messut vaativat valtavasti jälkityötä. Jokainen tapaaminen mahdollisen asiakkaan kanssa edellyttää jälkiseurantaa. Kun kontakteja on lähes 200, jälkityö työllistää useita viikkoja - tai tavallaan koko loppukevään. Harvinaista kyllä, BioFach messut ovat tänä vuonna johtaneet jo kahteen toteutuneeseen kauppaan 2 viikon sisällä messuista - yleensä kauppojen toteutuminen vaatii pitemmän ajan. Tästä on siis hyvä jatkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti